Budget i BOQ Bokföringsprogram BudgetarbeteDu behöver inte använda något fristående program för att göra en budget. Rutinen finns inbyggd i BOQ, och ger dig dessutom möjlighet att automatiskt hämta in siffror från bokföringen, första gången du ska göra budgeten. Att kunna lägga upp en budget ger dig ovärderlig hjälp, när det gäller att få en riktig bild över verksamheten. Du kan arbeta med tre olika budgetar samtidigt, och kan då hämta uppgifter mellan dem vid skapandet. De kallas normalbudget, pessimistbudget och optimistbudget. Om du har en budget upplagd, kan du sedan ta ut resultatrapporter, där du får det bokförda resultatet jämfört med budgeten. Grunderna i budgetarbeteGrunderna är enkla och här tittar vi på företagsbudgeten. Filialbudget skapas på samma sätt. Du arbetar hela tiden i en Excel-liknande uppställning, men slipper skapa formler för summaeringarna. Finesser i budgetarbeteI budgetarbete kan du läsa in uppgifter från bokföringen, föregående år, en annan budget, som underlag i den nya budgeten. Du kan ändr uppgifter, gör procentuella uppräkningar och använda räknaren i arbetet.
|
Ny supportplats med bildvisning Ett lättare sätt att snabbt hitta den hjälp du behöver. Mänder av bild- visningar om hur man jobbar i BOQ |